Polacy najczęściej dają prezenty świąteczne partnerom i dzieciom
"(...) Polacy najczęściej przygotowują upominki świąteczne dla partnerów lub partnerek (75 proc.), dzieci (73 proc.) oraz rodziców (43 proc. dla mamy, 27 proc. dla taty). Zazwyczaj kupujemy prezenty bez jasnych wskazówek od bliskich i wybieramy raczej gwiazdkowe pewniaki, czyli sprawdzone, uniwersalne opcje" - czytamy w informacji prasowej na temat wyników badania na zlecenie Empiku.
Podobnie jak w poprzednich latach, tak i w tym roku większość dorosłych znajdzie pod choinką kosmetyki, odzież i akcesoria modowe oraz książki, z kolei dzieci - zabawki, słodycze, ubrania i książki - podano.
Z badania wynika, że zdecydowana większość Polaków przeznaczy w tym roku na prezenty kilkaset złotych. Najwyższy odsetek badanych (39 proc.) planuje zakup więcej niż pięciu upominków, a średni koszt jednego mieści się najczęściej w przedziale 51-100 zł. Autorzy badania podkreślają, że choć mężczyźni kupują mniej prezentów niż kobiety, częściej są skłonni wydać na jeden ponad 300 zł.
"Większość Polaków (84 proc.) lubi kupować bliskim świąteczne prezenty, ale jednocześnie 6 na 10 przyznaje, że czasem ma problem z ich wyborem. Może to wynikać z faktu, że jedynie 15 proc. respondentów mówi konkretnie, co chce dostać pod choinkę, a co trzeci daje rodzinie i znajomym tylko bardzo ogólne sugestie w tym zakresie" – czytamy w informacji.
Jak podano, 65 proc. badanych wyjaśnia, że nie mówią o tym, jakich chcą prezentów, bo sami wolą sobie kupić to, co im się podoba. Natomiast ponad połowa tłumaczy, że nie chce sprawiać bliskim kłopotu, prosząc o konkretny prezent bądź po prostu preferuje niespodzianki. Jednocześnie 60 proc. ankietowanych lubi, kiedy osoba obdarowywana mówi wprost, co chce dostać. Z badania wynika, że 68 proc. Polaków deklaruje, że w święta przede wszystkim stara się znaleźć prezenty dla rodziny, a o sobie myśli w drugiej kolejności.
Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research Agencję Badań Rynku i Opinii na zlecenie Empiku w dniach 8-18 listopada br. metodą CAWI na ogólnopolskiej grupie 1000 dorosłych respondentów. (PAP)
ms/ pad/