LOT w I kw. 2025 powinien wybrać dostawcę samolotów na trasy regionalne
"Jesteśmy w kontakcie z partnerami którzy składali oferty. Liczymy na to, że jak najszybciej doprowadzimy ten przetarg do finału" - powiedział Lasek dziennikarzom. "Tak, tego się spodziewam, że tak te rozmowy będą prowadzone. Wszystko zależy od stopnia zaawansowania negocjacji i podejścia naszych partnerów, ale liczę na to, że tak to się wydarzy" - dodał zapytany czy sprawa rozstrzygnie się w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Przyznał, że pierwotnie harmonogram wskazywał, że rozstrzygnięcie zapadnie z końcem tego roku ale w międzyczasie pojawiły się "drobne turbulencje", które wpłynęły na opóźnienie rozstrzygnięcia postępowania.
Jak przekazał Lasek, LOT potrzebuje na trasy regionalne nieco bardziej pojemnych, bardziej ekonomicznych i cichszych samolotów, tak żeby poziom hałasu nie odbijał się negatywnie na mieszkańcach terenów położonych wokół Lotniska Chopina.
Lasek powiedział, że w postępowaniu chodzi o pozyskanie 47 samolotów plus dodatkowo 37 "w opcji", czyli łącznie do LOT-u mogą trafić nawet 84 nowe samoloty.
W marcu tego roku Ministerstwo Aktywów Państwowych informowało, że Polskie Linie Lotnicze LOT wyślą zapytania ofertowe w sprawie pozyskania 84 samolotów regionalnych. Zaznaczono wtedy, że zapytania zostaną wysłane do Embraera i Airbusa.
Polskie Linie Lotnicze LOT są 11. najstarszą linią lotniczą na świecie; działają od 1929 r. W ofercie LOT-u są bezpośrednie rejsy dalekodystansowe do portów w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Indiach, Japonii i Korei Południowej. Połączenia dalekiego zasięgu obsługiwane są Boeingami 787 Dreamliner. Przewoźnik obsługuje też bezpośrednie rejsy do wielu europejskich stolic, m.in. Londynu i Paryża.
Głównym akcjonariuszem PLL LOT jest Skarb Państwa, który ma 69,3 proc. udziałów w spółce. Drugim akcjonariuszem (30,7 proc.) jest Polska Grupa Lotnicza (PGL), należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa. (PAP)
pif/ drag/